Kerst op sokken - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Sharon Oosterhuis - WaarBenJij.nu Kerst op sokken - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Sharon Oosterhuis - WaarBenJij.nu

Kerst op sokken

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

21 December 2014 | Zweden, Malmö

Hoi iedereen,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets op heb geschreven. En ondertussen hebben we hier al wel weer wat dingetjes meegemaakt.

11 december- Kerstfeestje op het lab
Op 11 december had ik een kerstfeestje met de mensen van het lab. Dit feestje was door de mensen van het lab zelf geregeld. Ze wisten wel dat er nog een diner aan kwam, maar ze wilden graag een minder formele feestje. Het was de bedoeling dat iedereen zelf eten mee zou nemen. Omdat ik niet zo heel veel tijd had om wat te maken (nog een beetje druk met verhuizen en mijn stage) had ik alleen wat chips en andere zoute knabbeltjes meegenomen voor iedereen. Toen ik daar aankwam, bleek iedereen dezelfde gedachte te hebben. Er waren alleen wat kleinere hapjes. Onze research groep was er en de pathologie groep was er ook. Het feestje was in de lunchruimte van het lab. Het was heel gezellig. Veel gekletst enzo. Bart was trouwens ook uitgenodigd, maar die kon niet komen omdat hij zelf een kerstfeestje had met zijn eigen lab.

13 december- st. Lucia
's middags was er in Folkets park een kerstmarkt genaamd "Jul i parken". Het was op zich wel gezellig, wat koortjes die aan het zingen waren, maar de markt zelf was niet zoveel aan. De meeste kraampjes waren al leeg, en er waren ook niet heel erg veel mensen. Dus zijn we eerst maar weer naar huis gegaan. Later die avond zijn we nog eens terug gegaan om nog eens rond te kijken. De kerstmarkt was toen al helemaal verdwenen. Toen we nog wat rond gingen kijken in het park kwamen we opeens verkeersagenten tegen die ons aan de kant stuurden omdat er een optocht langskwam. De Lucia kwam eerst langs in een koets, en daarna wat sterrenkinderen en vervolgens een muziekkorps en wat kinderen met kaarsjes en fakkels. De hele stoet ging vervolgens door naar een podium aan de zijkant van de moskee in het park. Daar was eerst een vrouw aan het zingen. Later bleken de sterrenkinderen ook een koortje te zijn, en begonnen zij ook te zingen. De Lucia zelf zong niet zoveel. Die stond vooral stil met de handen gevouwen. Het was wel heel indrukwekkend om te zien. Er kwamen ook heel veel mensen op af, terwijl het vlak daarvoor bij de kerstmarkt zowat uitgestorven was. Dit is echt zeker een aanrader om heen te gaan als je ooit rond die tijd in Zweden bent.

19 december- kerstfeest bij de professor thuis
Iedereen van het lab werd uitgenodigd bij de professor thuis. Ik twijfelde eerst om heen te gaan. De andere studenten gingen ook niet, en andere mensen die al eens eerder heen waren geweest hadden ook niet zoveel zin. Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om heen te gaan. Toen ik heen ging fietsen kwam ik erachter dat het best wel ver weg is. Ik heb er op de heenreis zo'n 45 minuten over gedaan om er te komen. Maar dat kwam ook een beetje doordat ik de weg niet wist en telkens op mijn telefoon moest kijken waar ik heen moest. Toen ik er bijna was kwam ik mijn begeleider en nog iemand van het lab tegen, en zijn we samen naar binnen gegaan. Als je hier in Zweden bij iemand naar binnen gaat, is het gebruikelijk dat je je schoenen uitdoet, en op sokken verder gaat. Wat wel heel apart leek. Er waren een paar mannen in pak, en dan alleen sokken eronder lijkt echt heel raar. Toen we binnenkwamen in het huis van de professor was ik wel even onder de indruk. Alleen de woonkamer bij hem is al zo groot als het hele appartement wat wij hier huren (die niet eens zo klein is!). In de woonkamer kon iedereen van het lab zitten en kregen we glögg met koekjes. Glögg vind ik trouwens wel lekker. Je hoort het warm te drinken, en het is heel zoet. Soort van gluhwein dus. De dochter van de professor heeft nog wat piano gespeeld en daarna konden we naar de (gigantische) eetkamer en gingen we dus eten. Het eten was allemaal koud, wat wel raar was, maar dat was blijkbaar de bedoeling. Ik heb een soort van koude kip gehad, met wat pasta. En rode wijn. Wat dus iets is wat ik nooit meer hoef. Blegh. Maar het was verder wel gezellig. Na het eten kregen we nog een rondleiding in de professor zijn huis. Hij bleek ook nog een eigen sportschool, bioscoop en pingpong tafel in de kelder te hebben. Voordat iedereen wegging zijn er ook nog foto's van de groep gemaakt, maar die foto's heb ik nog niet (als ik ze wel heb zal ik ze nog even aan dit verslag toevoegen). De terugreis ging wel iets sneller dan de heenreis omdat ik niet telkens op mijn telefoon hoefde te kijken. Maar het was wel heel leuk.

Dus vanaf nu heb ik kerstvakantie. Ik kom deze kerst niet naar huis, maar mijn ouders en zusje komen gelukkig hier heen. :). Wij gaan gezellig hier kerst vieren. Daar kijk ik wel erg naar uit.
Voor iedereen die ik dus niet zie: Fijne kerstdagen, en alvast een gelukkig nieuw jaar!

  • 21 December 2014 - 22:20

    Marinka:

    "Ik heb ook rode wijn gehad. Dat hoef ik dus nooit meer " haha ik zie het al helemaal voor me. Wel tof dat je het geprobeerd hebt en dat je er uberhaubt alleen heen bent gegaan :O Jammer dat je niet naar NL komt anders had ik je zeker opgezocht.

    Liefs en een hele fijne kerst en oud en nieuw
    Marinka

  • 22 December 2014 - 09:05

    Marianne:

    Hoi Sharon
    Zo beleef je nog eens wat daar in zweden, volgens mij is het in al die landen gebruikelijk dat je je schoenen uit doet als je op bezoek bent dennemarken en noorwegen hebben dit ook als gebruik bij binnenkomst ze hebben meestal dan meestalook paket vloer/sten vloeren
    Leuk dat je ouders naar Jou toe komen het is toch wel speciaal zo kerst vieren in zweden ik wens jou en Bart en heel prettige kerst en een goed 2015 en nog heel veel plezier in zweden
    groetjes Marianne

  • 22 December 2014 - 18:35

    Henk Oosterhuis:

    Hallo, Sharon

    Leuk dat je je weblog weer bijhoudt. Komen wij ook te weten wat je allemaal uitspookt, daar in Zweden.
    Stiekem rode wijn drinken, alleen bij een vreemde man in huis en ga maar door.
    Wij komen je volgende week bezoeken en we zien wel hoe kerstfeest gevierd wordt in Zweden.
    Woensdag komen we die kant op,
    dus tot over 2 dagen.
    Groetjes, papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 8013

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Stage in Zweden

Landen bezocht: